Een nieuw schooljaar, nieuwe kansen… én een nieuwe functie!

12 september 2016

Een nieuw schooljaar, nieuwe kansen… én een nieuwe functie!

 

Het afgelopen jaar is met directies en intern begeleiders (ib-er) veelvuldig gesproken over de rol van de ib-er binnen Arlanta, ons schoolbestuur.

Het afgelopen jaar is met directies en intern begeleiders (ib-er) veelvuldig gesproken over de rol van de ib-er binnen Arlanta, ons schoolbestuur. Wij zien de rol veranderen, onder invloed van de manier waarop wij denken over goed onderwijs aan de kinderen. De ib-er werd in de loop der jaren een ‘duizend dingen doekje’, een probleemoplosser, een toetsbewaker en een plannenschrijver. En dat is niet wat wij willen. De kerntaak zou moeten liggen in het versterken van de leerkracht, zodat deze in staat is om goed onderwijs te bieden. De ib-er zou minder met administratie bezig moeten zijn, maar meer in de klas aanwezig om mee te kijken en leerkrachten te coachen, uit te dagen en verder te helpen. Bovendien zien wij een rol als sparringpartner van de directeur, om te kijken naar wat nodig is in school om kwalitatief goed onderwijs waar te maken. En dit ook actief uitwerken.

 

 Om deze andere manier van kijken en werken te onderstrepen, nemen wij afscheid van de naam ‘intern begeleider’. Wij verwelkomen de kwaliteitsondersteuner per 1 augustus 2016! De kwaliteitsondersteuner geeft zelf niet (meer) les. Zij is voor haar volledige werktijdfactor kwaliteitsondersteuner, soms op meer scholen. Elke school van Arlanta heeft een kwaliteitsondersteuner. Maar de kracht zit in gezamenlijkheid: het is een groep met veel expertise, die ook breed ingezet wordt. Arlanta investeert in de professionaliteit van deze groep. Zij zullen elkaar ondersteunen, ontwikkelen en waar nodig ook bij elkaar op school komen om een handje te helpen.

 

Twee kwaliteitsondersteuners op onze school zijn voor u bekende gezichten, Marijke Essink en Marjan Strikwerda. Een nieuw gezicht op school is Etsje Zwart. Wij hopen dat zij zich snel thuis voelt in ons team!